08 helmikuuta 2012

Paljon päänvaivaa opiskelupaikoista

Ah, tätä stressin määrää. Tulevaisuutta ja kaksoistutkinnon jälkeistä elämää ajatellessa vatsanpohjaa nipistelee.

Monille tuntuu olevan päivänselvää, että mihin sitä seuraavaksi lähdetään: mitä opiskellaan ja missä. Minulle se ei ole koskaan ollut lainkaan selkeää. Ysiluokalla piti hakea johonkin, enkä tiennyt yhtään mikä minua kiinnostaisi. Niimpä hain Tornion ammattiopisto Lappialle opiskelemaan kuvallista ilmaisua. Kuvataide oli yksi ainoista asioista joka minua peruskoulussa kiinnosti, joten miksipäs ei. Sekin oli kuitenkin sellainen "noh, opiskelen tätä lähimmäksi mieluisaa alaa sen aikaa, kunnes keksin mitä oikeasti tahdon tehdä" -vaihtoehto.




    2008-2009


Tässä sitä nyt pällistellään neljä vuotta myöhemmin, enkä vieläkään tiedä mistään mitään. Tyydyn taas siihen vaihtoehtoon mikä on lähimpänä sitä, mikä minut tekee onnelliseksi. Olen ajatellut ammattikorkeakoulua ja sosionomiopintoja, joissa erikoistuisin varhaiskasvatukseen. Toisinsanoen valmistuisin lastentarhanopettajaksi. Sinänsä ajatus miellyttää, sillä olen ollut työharjoittelussa päiväkodissa, sekä lasten kulttuurikeskus Sarjiksella, ja pidin molemmista paikoista hurjasti. Ihanteellinen olisi juuri työpaikka, jossa molemmat rakastamani asiat voitaisiin yhdistää - taide ja lapset. Tavalliset päiväkoditkin ovat kyllä mukavia. :-)

Ala on siis tiedossa, mutta todellinen murheenkryyni onkin kysymys: missä? Nimenomaan, missä ihmeessä opiskelisin? Mihin kaupunkiin? Kysymys ei olekaan niin yksinkertainen, sillä en halua ajatella vain itseäni. Toisaalta haluan ajatella juurikin itseäni, sillä minulle ei ole niinkään väliä, että missä olen, kunhan Ukko on kanssani samassa kaupungissa. Ja Luntti myös. Nämä asiat ovat kuitenkin vaikeita, sillä meillä molemmilla on suunnitelmat vielä ihan auki. Minulla ja Ukolla siis, Luntti on jo varsin tyytyväinen omaan elämäänsä.

Sosionomiksi voin opiskella jopa kotikaupungissani, Kemissä, mutta muita vaihtoehtoja ovat:

○ Seinäjoki
○ Jyväskylä
○ Vaasa
○ Kajaani
○ Kokkola
○ Lahti
○ Helsinki
○ Oulu
○ Joensuu
○ Pori
○ Rauma

Olen pihalla kuin lumiukko, enkä tiedä lainkaan minne hakisin. Onneksi miettimisaikaa on vielä jäljellä, sillä kevään hakuaika on vasta 5.3.-3.4. 2012.

4 kommenttia:

  1. olen ainakin kuullut, että ouluun on aika vaikea päästä opiskelemaan, mutta onhan tuossa noita muitakin kaupunkeja. isoja päätöksiä sinulla edessä! :) nim. sosionomi amk=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa olen kuullut itsekin, mikä on sinänsä harmi, koska se olis just Kemiä lähimpänä. :')

      Poista
  2. itse olen juuri kemistä valmistunut ja olen kuullut, että moni oululainen juuri hakeutuu ensiksi kemiin opiskelemaan,koska tänne on helpompi päästä..mutta kannattee juuri miettiä, mitä itse haluaa. haluaako lähteä jonnekin muualle täältä! : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pohdittavaa kyllä riittää, mutta onneksi vielä on jonkin verran aikaa jäljellä. :)

      Poista