24 tammikuuta 2012

Yo-stressiä.

Tämä viikko on ollut henkisesti jotenkin äärimmäisen stressaava. En ole lukenut koeviikkoa varten vielä lainkaan, ja ensimmäiset kokeet alkavat jo ylihuomenna. Koe minulla on jokaiselle päivälle (to, pe, ma, ti, ke, to). Olen stressannut valtavasti myös preleistä, sekä tietysti itse ylioppilaskirjoituksista.




Nyt keväällä kirjoitan äidinkielen, terveystiedon sekä pitkän englannin, enkä oikeastaan tiedä, että mikä noissa tarkalleen ottaen niin hirveästi ahdistaa. Tiedän, että äidinkieli sujuu hyvin, sillä tämän jakson aikana minulla on ollut kaksi kurssia yhtä aikaa, ja olemme tehneet paljon harjoituksia essee- ja tekstitaitokoetta varten. Harjoitusta on siis tullut paljon, ja olenkin alustavasti saanut ihan hyviä pisteitä. Osaamiseni on melkolailla keskitasoa, tai hieman keskitasoa korkeammalla. Kaikki käsitteet ja termit nyt ovat vähän hakusessa, mutta pitää yrittää vielä päntätä kunnolla ennen yo-kokeita!

Englantia olen olen ollut aina hyvä kirjoittamaan, ja harjoitusta olenkin saanut mm. kirjoittelemalla belgialaiselle ystävälleni niin usein kuin mahdollista. Minä en osaa kirjoittaa hollantia, ranskaa enkä saksaa, eikä ystäväni ymmärrä suomea, joten englanti ollut aina se ainoa yhteinen kieli. Olen muutenkin aina ollut kiinnostunut englanninkielestä. Arvosanat ovat olleet yleensä ysejä tai kymppejä, ja kirjoitelmatkin sujuvat jo lähes virheettömästi.

Terveystiedossa sen sijaan olen aivan surkea. Liian paljon asiaa käsiteltäväksi. Päätin ensimmäisenä vuonna, että kirjoitan terveystiedon, koska halusin päästä helpolla. Tiesin, että sen voi kirjoittaa käymällä vain kolme kurssia, joka kuulostikin vaivattomalta. Vaan eipä se helppoa ollutkaan - saatika sitten mielenkiintoista. Ensimmäinen kurssi meni aika lailla nukkumalla takapulpetissa. Tästä edellämainitusta kurssista on aikaa jo 3 vuotta. Arvatkaa vaan muistanko enää mitään? Tällä jaksolla käyn läpi 2. kurssia, mutta 3. kurssi minun täytyy opiskella ihan vain itsekseni. Luku-urakka siis ei ainakaan lopu kesken. Se minua ehkä eniten stressaakin. Niin paljon tekemistä ja niin vähän aikaa. Sen lisäksi olen aika laiska opiskelemaan.




Kaiken tämän stressin lisäksi rahahuoletkin painavat kaikkeen tähän kovin väsynyttä Niinaa. Viime viikolla meille jaettiin yo-tutkintolaskut, ja kyllähän tuo tuota mun tyhjillään olevaa tiliä aika lailla rokottaa. Tässä olen otsa kurtussa pähkäillyt, että millä saan kaiken tämän maksettua. Jostain pitäisi taikoa rahaa myös yo-lakkia, sekä mekkoa varten. Haluaisin hienon mekon.

Toivon mukaan asiat järjestyvät, ja selviän kokeista kunnialla. Ja vaikka mikään muu ei olisikaan kunnossa, niin eväät prelejä varten ainakin ovat! Kävin tänään Ukon kanssa ostamassa leipää ja maistuvia juttuja leivän päälle, sekä tietysti viinirypäleitä ja muita herkkuja. Rypäleitä on ainakin pakko olla mukana preleissä ja kirjoituksissa! :-D

Mutta jospa nyt yrittäisin taas hivuttautua pois tästä tietokoneen äärestä, ja mennä pänttäämään kemiaa ja äidinkieltä. Hei vain, ja tsemppiä muillekin tänä keväänä kirjoittaville!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti